B12 Solipsism

Spreading confusion over the internet since 1994

Rupert Murduch Shutters The Daily

without comments

Small News Hole
Small News Hole.jpg

The iPad only News Corporation experiment called The Daily is shutting down, surprising few. I’m amazed it lasted as long as it did. 

Marco Arment speculates that one reason is that The Daily expenses were greater than its revenue. Of course Rupert Murdoch could have chosen to continu losing money on The Daily – the New York Post supposedly loses nearly $100,000,000 a year, but a leaner organization would have served News Corp better:

Well-established news sites are much better for news. Editorials and feature articles need to either be free, like most blogs, or consistently great and worth paying for, as in magazines such as The New Yorker or The Atlantic. But The Daily offered an overreaching mix of ineffective news coverage and unmemorable editorials and features. I’ve never seen anyone share a link to something in The Daily saying that we had to go read this great article that would make us want to subscribe. (In fact, I’ve simply never seen anyone post a link to anything in The Daily.)

The Daily required an extremely large staff to produce. And even with supposedly over 100,000 subscribers, netting them at least about $3 million per year plus ad revenue, that’s simply not enough to pay for a staff that large. (Not even close.)

(click here to continue reading The Daily shutting down – Marco.org.)

Murdoch
Murdoch reading News of the World – source unknown

Jack Shafer thinks Murdoch just got bored with it…

When you’re as wealthy as Rupert Murdoch ($9.4 billion) and you control a company as resource-rich as News Corp (market cap $58.1 billion), shuttering a 22-month-old business like The Daily doesn’t signify failure as much as it does surrender.

Murdoch knew what he was getting into when he launched the iPad-only (and then smartphone, Android tablet, and Kindle Fire) publication in February 2011. At a press conference, the mogul claimed to have invested $30 million pre-launch and assumed running costs of about $500,000 a week. According to a report in the New York Observer, attributed to a “source,” the operation was amassing annual losses of $30 million. But again, for someone like Murdoch, $30 million is chump change. His New York Post loses up to $70 million a year, according to some accounts, and you don’t see him closing it. Such losses are rounding errors in the company’s entertainment budget.

To place The Daily venture in scale, the last attempt to start a national, general-interest print newspaper from the ground up—USA Today—lost $600 million over the course of a decade before turning its first profit in 1994. (In today’s money, that’s more than $1 billion.) The National, the national sports daily, lost $150 million (about $250 million, corrected for inflation) in 18 months before closing in June 1991. In the late 1990s, when Murdoch was trying to crash the China satellite TV market, he had invested $2 billion and was losing $2 million a week according to his former right-hand man in that enterprise. So, please, let’s not obsess too much over Murdoch’s squandering of $30 million a year on a failed experiment. In the history of journalistic bets, this was a trivial gamble.

There are almost as many diagnoses of what killed The Daily as there are dollars lost. And most of them are right.

(click here to continue reading The Daily didn’t fail–Rupert gave up | Jack Shafer.)

I was never a subscriber, but I did read The Daily during its free month. There was rarely anything of interest to me- it seemed to be a lite version of Newsweek and the New York Post. I won’t miss it.

Written by Seth Anderson

December 5th, 2012 at 9:20 am

Posted in Business

Tagged with , ,

Leave a Reply